Nieuws

Jonge patiënt sterft na inname van anticonceptiepil

Jonge patiënt sterft na inname van anticonceptiepil



We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

Dodelijke gevolgen: 20-jarige sterft na het nemen van anticonceptiepillen

Het is al lang bekend dat het nemen van anticonceptiepillen soms ernstige bijwerkingen kan hebben. Het voorbehoedsmiddel heeft het leven gekost van een jonge vrouw uit Engeland. Ze stierf aan complicaties als gevolg van longembolie.

Anticonceptie met anticonceptiepillen

Het is al lang bekend dat de anticonceptiepil geen onschadelijk snoepje is, maar een medicijn met ernstige bijwerkingen. Niettemin blijft het voor veel vrouwen het favoriete anticonceptiemiddel. Een jonge Engelse vrouw gebruikte ook anticonceptie. Maar het innemen van de drug kostte haar leven, meldt de Engelse krant "The Sun".

Geneesmiddel met bijwerkingen

Snel, veilig en gemakkelijk: veel vrouwen gebruiken nog steeds hormonale anticonceptie. Geen wonder - de anticonceptiepil biedt meestal betrouwbare bescherming en seksuele vrijheid bij correct gebruik en gebruik.

Het gebruik van het medicijn gaat echter gepaard met vervelende bijwerkingen. Dit kan onder meer leiden tot gewichtstoename en hoofdpijn. Veel vrouwen melden ook dat hormonale anticonceptie vaak gepaard gaat met depressie.

Bovendien kunnen dergelijke medicijnen volgens wetenschappers het welzijn van vrouwen schaden en zelfs het risico op hersentumoren vergroten.

Het is ook bekend dat moderne anticonceptiepillen een hoog risico op trombose vormen. En dit is precies wat dodelijk is voor een jonge vrouw uit Engeland.

Recept voor stemmingswisselingen

Anticonceptie kan voor sommige vrouwen bijzonder gevaarlijk zijn. Dit blijkt ook uit een case uit Groot-Brittannië.

Volgens een rapport van de krant The Sun stierf de 20-jarige Abbey Parkes uit Staffordshire aan complicaties door een trombose die kennelijk werd veroorzaakt door het nemen van de anticonceptiepil.

Zoals moeder Amanda Parkes de krant vertelde, was haar dochter zes jaar geleden begonnen met het innemen van Logynon op advies van haar huisarts, omdat ze tijdens haar menstruatie dramatische stemmingswisselingen had ervaren.

De jonge vrouw wist echter niet dat ze leed aan een factor V Leiden-mutatie. Deze factor verhoogt het risico op het ontwikkelen van een bloedstolsel (trombose).

Dit risico wordt nog groter als er aanvullende medicatie wordt ingenomen die het oestrogeengehalte verhoogt. Dit is het geval met de anticonceptiepil die de jonge vrouw uit Engeland slikte.

Abbey had echter geen idee van dit gevaar toen ze op 14-jarige leeftijd met de pil begon.

Artsen stelden aanvankelijk een verkeerde diagnose

Vorig jaar klaagde de jonge vrouw wekenlang over pijn aan de rechterkant, een licht gevoel in het hoofd en moeite met ademhalen.

De secretaresse had ook last van misselijkheid en hoofdpijn ', die heel snel kwam en ging', legde haar moeder uit.

Ze ging uiteindelijk naar een ziekenhuis waar de doktoren een ECG en röntgenfoto's maakten en gingen ervan uit dat de patiënt last had van spierspanning.

De volgende dag ontdekte haar huisarts echter dat ze een infectie had.

'Zelfs in dit stadium leek er niets te zijn om je zorgen over te maken. Haar symptomen leken zeker niet levensbedreigend ', zei de moeder tegen de' zon '.

De huisarts schreef een inhalator voor en medicijnen die leken te werken. Ze begon zich echter na verloop van tijd slechter te voelen, wat haar collega's ook opmerkten en haar bewust maakten.

'Daarna ging ze niet meer aan het werk, ze was gewoon te ziek', zegt Amanda P.

Longembolie leidde tot zuurstofgebrek

Abbey woonde bij haar vriend Liam, die 's ochtends meestal het huis voor haar verliet.

Op een ochtend kreeg hij een telefoontje van zijn vriendin dat ze niet kon ademen en dat hij dringend naar huis moest. Liam waarschuwde de spoedarts en ging zo snel mogelijk naar zijn partner.

Daar vond hij haar onderuitgezakt op een stoel, ademde niet en was duidelijk flauwgevallen.

Paramedici vonden een enorm bloedstolsel op haar rechteronderlong en twee secundaire bloedstolsels op haar linkerlong.

'Ze is naar het ziekenhuis gebracht, maar we waren allemaal bang voor het ergste', zei de moeder. In de kliniek bleek dat de jonge vrouw leed aan een factor V Leiden-mutatie.

Een arts vertelde hen uiteindelijk dat longembolie had geleid tot een acuut zuurstofgebrek, waarna ze een hartstilstand kreeg en uiteindelijk stierf.

Moeder waarschuwt voor de gevaren

'Ik zal nooit de dag vergeten dat ze stierf, het zal voor altijd bij me zijn', zei haar moeder.

Ze waarschuwde: 'Mensen moeten zich bewust zijn van de gevaren van het nemen van de pil.'

'De pil verhoogt het risico op bloedstolsels en brengt andere gezondheidsrisico's met zich mee.'

Toen haar dochter op 14-jarige leeftijd met de pil begon, werd ze niet gewaarschuwd voor de gevaren. (advertentie)

Auteur en broninformatie


Video: GESTOPT MET DE PIL de effecten na een halfjaar (Augustus 2022).