Nieuws

Na een fietsongeluk: 8-jarige sterft door vleesetende bacteriën

Na een fietsongeluk: 8-jarige sterft door vleesetende bacteriën



We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

Necrotiserende fasciitis: achtjarige sterft door infectie met vleesetende bacteriën

In de Verenigde Staten stierf een achtjarige jongen nadat hij besmet was met "vleesetende bacteriën". Hij was een paar dagen eerder besmet geraakt met een zogenaamd ongevaarlijk fietsongeval. De doktoren hadden geprobeerd het leven van het kind te redden door amputaties - tevergeefs.

Jongen sterft een paar dagen na een fietsongeluk

Het komt vrij vaak voor dat jonge kinderen tijdens het spelen geblesseerd raken. Meestal is dit geen grote zorg. Bij een jongetje uit de Verenigde Staten was zo'n blessure echter niet gemakkelijk. Hij raakte besmet met "vleesetende bacteriën" bij een zogenaamd ongevaarlijk fietsongeval, waarbij het stuur van de fiets zijn been boorde, en stierf enkele dagen later.

Bloedige wond aan de dij

Volgens een rapport van de krant The Oregonian liep de achtjarige Liam F. uit Pilot Rock, Oregon, een bloedende dijbeenwond op tijdens een fietsongeval dat door artsen in een eerstehulpafdeling van het ziekenhuis werd genaaid.

Het kind worstelde een paar dagen later voor zijn leven: volgens het rapport merkten moeder en stiefvader het kleintje op dat er iets mis was toen de jongen klaagde over ernstige liespijn.

Toen zijn stiefvader ernaar keek, merkte hij dat de liesstreek "paarsrood en verbrand" was.

Het echtpaar bracht het kleintje onmiddellijk naar het St. Anthony Hospital in Pendleton, waar de artsen ontdekten dat hij een gevaarlijke bacteriële infectie had opgelopen.

De bacterie was bij het fietsongeval blijkbaar zijn lichaam binnengekomen.

Het leven van de jongen zou worden gered door amputaties

Het kind onderging een spoedoperatie om geïnfecteerd weefsel te verwijderen en werd vervolgens met zijn moeder naar het Doernbech Children's Hospital in Portland gebracht.

Daar ging de nachtmerrie verder: "Chirurgen probeerden de zeldzame maar dodelijke infectie die bekend staat als necrotiserende fasciitis tegen te gaan door delen van het lichaam van de jongen te amputeren", schrijft The Oregonian.

De stiefvader zei het veel drastischer: 'Je snijdt hem stuk voor stuk.'

'Bijna al zijn rechterkant was weg', zei de moeder van de jongen. 'Je sneed verder en hoopte. Knippen en hopen. '

Uiteindelijk werd Liam naar het Randall Children's Hospital gebracht, waar een ander team het probleem kon zien. Daar stierf de jongen.

Ernstige bacteriële infectie

Volgens de British National Heatlh Service (NHS) is necrotiserende fasciitis een zeldzame maar ernstige bacteriële infectie die het weefsel onder de huid en de omliggende spieren en organen (fascia) aantast.

De infectieziekte begint vaak met niet-specifieke symptomen zoals lokale pijn en koorts.

De aangetaste gebieden zwellen binnen een paar dagen op, waarbij de huid boven het brandpunt van infectie aanvankelijk blauwrood en vervolgens blauwgrijs wordt.

"Het wordt soms een" vleesetende ziekte "genoemd, hoewel de bacteriën die het veroorzaakt geen vlees" eten "- ze geven gifstoffen af ​​die nabijgelegen weefsels beschadigen," schrijven de NHS-experts.

"Necrotiserende fasciitis kan het gevolg zijn van een relatief kleine verwonding, zoals een kleine incisie, maar verergert erg snel en kan levensbedreigend zijn als het niet vroegtijdig wordt herkend en behandeld", vervolgt de NHS.

Dergelijke infecties komen helaas steeds weer voor, zoals een geval uit Groot-Brittannië aantoonde. Daar was vorig jaar een klein kind besmet door een kleine scheur met "vleesetende bacteriën". (advertentie)

Auteur en broninformatie


Video: Anissa 8 weegt maar 10 kilo: hongersnood door oorlog in Jemen - RTL NIEUWS (Augustus 2022).